Aşkın teknolojik hali: Her

Pazar, Mart 06, 2016

Yönetmenliğini ve senaristliği Spike Jonze’un yaptığı Her filmi 2013 yılında en çok konuşulan filmlerden birisi oldu. Kimileri çok sevdi kimileriyse hiç sevmedi. Ben sevenlerin tarafındayım. Her filmi aslında bir gerçekliğin dışavuruluş şekli bana göre. Teknoloji o kadar çok ilerleyecek ki insanlar artık sosyalleşme adına hiçbir şey yapmayarak kendilerini sanal dünyaya hapsedecekler. Her filmi de bunu anlatıyor aslında. Bir adamın yalnızlığını teknoloji sayesinde tatmin etme serüvenini ve yapay zekaya sahip bir işletim sistemine aşık olmasını anlatıyor.

Theodore Twombly rolüyle karşımıza çıkan Joaquin Phoenix oldukça başarılı bir oyunculuk sergilemiş bana göre. Theodore çok yalnız ve depresif birisi. Bir şirkette mektup yazma işinde çalışıp kendi halinde yaşayan birisi. Adamın teknolojiyi kullanmasında bile ayrı bir hava vardı. Kulaklığı taktığı gibi her şeyin hakimi konumuna geliyor. Depresif müzik çal diyor mesela kulaklığa hemen çalıyor kulaklık. Mailleri kontrol et diyor mesela anında kontrol ediyor telefonu. Yani teknoloji o kadar çok gelişmiş ki artık insanın kolunu kıpırdatmasına, çabalamasına gerek kalmıyor.Her filmi aslında bir ütopyadan oluşuyor. Geleceğin Los Angeles şehrini anlatmaya çalışmış yönetmen. Geleceğin ütopyasında teknoloji her şeyin efendisi olma konusunda ön planda olacak diyor Spike Jonze. Bence doğru bir noktaya temas ediyor çünkü teknoloji günümüz toplumunda bile sosyalleşmeyi olumsuz yönde etkiliyor bir bakıma. Artık insanlar birbirinin yüzüne bakmak yerine telefon ekranlarına bakmayı tercih ediyorlar.

Theodore, bir reklam rastlantısı sonucunda bir işletim sistemi satın alıyor. Bu işletim sistemi hem yapay zekaya sahip, hem kişiselleşebilen hem de konuşan bir sistemdir. İşletim sisteminin adını Samantha koyuyor. Samantha, Theodore’un en iyi arkadaşı oluyor bir süre sonra. Theo her şeyini, neler yaşadığını, ne düşündüğünü hiç çekinmeden ona anlatıyor. Bir süre sonra ayrılmaz bir parça oluyor ikili. Beraber gülüyorlar, beraber geziyorlar hatta beraber rahatlıyorlar.Sadece teknolojiyle haşır neşir olan bir tek Theodore değil maalesef. Birçok insan hatta komşuları Amy ve Charles teknolojiyi deli gibi kullanıyor. Komşusu Charles’ın bile işletim sistemi var. Filmde değişmeyen tek şeyin komşuluk ilişkileri olması ne kadar tuhaf. Demek ki değişmeyen şeyler de varmış. İşin ilginç tarafı Amy ve Theodore birbiriyle çok iyi anlaşıyor. Birbirlerine karşı çok dürüst davranıyorlar.

Geleceğin ütopyasında yalnızlık ve teknoloji var mesajı verilmeye çalışmış filmde. Teknolojinin güzelliği, işlevselliği bende hayranlık uyandırdı açıkçası. Ben de öyle bir ütopyada yaşamak isterdim. Filmi izlerken o ütopyaya özendim biraz. Çünkü yaşanılan yer inanılmaz güzel ve temiz. İnsanlar son derece düzgün. Ama gelin görün ki insanlarla olan iletişim yok denilecek kadar az.Theodore ve Samantha’nın birlikteliği, birbirleriyle konuşmaları nedense hoşuma gitti. Theodore’un aşkını çok saf ve gerçekçi buldum. Samantha’yı seslendiren Scarlett Johansson büyük bir başarı göstermiş bence. Sesi çok güven veriyordu. İnsan bir ses nasıl aşık olur? Bu sorunun en güzel cevabını bu film veriyor bence.

Her filminin sonu beni çok etkiledi. Hiç bu kadar etkileneceğimi tahmin etmiyordum doğrusu. Bunda Theodore’un etkisi çok büyük. Adam ne sevmiş arkadaş ya. Valla ben böyle bir kara sevda görmedim. Her filmi başta Oscar olmak üzere birçok film festivalinde ödül almaya hak kazanmış. Filmin gişe hasılatı 47 milyon dolar. İyi bir hasılat elde etmiş bence. Yenilikçi ve özgün bir senaryo sayesinde epey beğenildiğini düşünüyorum. Durağan film izlemeyi sevmeyenler bu filmi izlerken sıkılabilir. Ben izlerken sıkılmadım çünkü bu tarz filmleri seviyorum. Film aslında çok güzel mesajlar veriyor eğer dikkatli izlerseniz.

Aynı zamanda müzikleri de çok güzel filmin. Soundtrack albümünü alıp müzik arşivinize ekleyebilirsiniz. Her haliyle güzel bir film bana göre. Üstelik oyuncular da çok iyi. Spike Jonze, ortaya çıkardığı bu filmle aslında gelecekte olası bir ilişki modelini de yansıtmamış değil çünkü insanlar giderek yalnızlaşıyor ve bu durum hiç iyi değil. Aşkın insanı nasıl değiştirdiğine tanık olmak istiyorsanız bu filmi izleyebilirsiniz.

You Might Also Like

7 kişi benim de tuzum olsun dedi

  1. Bu filmi izlerken çok tuhaf hissetmiştim. Aşk belki de sadece önemsendiğini hissettiğin zamanlarda ortaya çıkan bir duygu yoğunluğudur diye düşündüren bir film.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de izlerken çok etkilenmiştim. Adamın yapay bir yazılıma aşık olması çok ilginçti.

      Sil
  2. Bu filmi o kadar çok gördüm ki,sanırım artık izlemem lazım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bakalım beğencek misin filmi. İzledikten sonra düşünceni yaz buraya merak ediyorum :)

      Sil
  3. Burada gördüm ilk. Dün gece bir heves oturup izledim. Müzikler ve Theodor'un oyunculuğu hariç pek beğenmedim. Bir kere senaryo çok tırt geldi. Başlangıç fikri güzel. Bir yazılım var ve bu yazılım ''mükemmel partner''. Kızın ilk baştaki esprileri vs sahiden çok hoştu. Fakat sonradan olanlar pek yazılım olgusu ile bağdaşmadı. Samantha oldu sana Kezban ! ''eskisi gibi sevişmiyoruz'' yapay zakası da olsa bir bilgisayarın edeceği laf mı Allah aşkına?Ya o buluştukları esmer güzeli kadına ne demeli? Adamı tahrik etti etti sonra ''benle ciddi düşünüyor musun''a bağladı.

    Filmden anladığım iyi arkadaş olduğun kişiyi kaçırmayacaksın, Theodor için Amy mükemmel eşti. Siz gençlere söylüyorum, boya-posa-cool duruşa aldanmayın, konuşup dertleşebildiğiniz kızların peşinden koşun. Aşk her kadını güzelleştiriyor merak etmeyin :)

    Tavsiye için teşekkürler, beğenmemiş olsam da izlediğime memnunum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya farklı bir film olduğu için bazı izleyenler beklediğini bulamıyor tabii Elif. Ben filmin müziklerini ve sinematografisini sevdim. Renk kullanımı iyiydi mesela. Teknik açıdan doyurucu geldi. Dediğin noktalarda haklılık payı var. Samantha tam bir kezban. Nasıl sinir oldum ona anlatamam. Esmer kız güzeldi ama bizimki kıymetini bilemedi. Aslında bir şeyler olabilirdi ama adam takmış yazılıma ya. Aşk zaten sevdiğin insanla anlaşabildiğinde güzeldir.
      Rica ederim, tavsiyem üzerine film izleyen insanları bir başka seviyorum. ^_^

      Sil
    2. İyi de Karınca, ''güzel olmak'' mı mesele? O Samantha'dan daha kezbandı. Adam neyin kıymetini bilsin ? Kadın diyor ki''Bu yaştan sonra vakit kaybetmek istemiyorum'' . Bu senaryoda bir kadın parmağı var kesin :)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Subscribe

subscibe